Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont
PortalResurseUmane.ro
Portal actualizat la 26 Noiembrie 2020
Un produs marca Rentrop&Straton
Un produs marca Rentrop ∧ Straton
X

Pentru a descarca Modelul editabil Pontaj 2020 va invitam sa va abonati la newsletter-ul PortalResurseUmane.ro sau sa va inregistrati in Portal achitand unul dintre abonamentele disponibile aici.

Daca detineti deja un abonament activ, va rugam sa va autentificati in contul dvs. de utilizator.

X

Pentru a descarca Modelul editabil Condica de prezenta 2020 va invitam sa va abonati la newsletter-ul PortalResurseUmane.ro sau sa va inregistrati in Portal achitand unul dintre abonamentele disponibile aici.

Daca detineti deja un abonament activ, va rugam sa va autentificati in contul dvs. de utilizator.

6 lectii pentru managerii de HR din perioadele de criza

Articol realizat de Mihaela Pascu
Mihaela Pascu
Editor
12 Aug 2020
Daca mai este cineva care nu crede ca aceasta este o perioada de criza, atunci se poate considera printre cei norocosi pe care aceasta perioada nu i-a afectat in niciun fel. Realitatea, pentru cei mai multi oameni, are insa definitia completa a unei perioade de criza.
Economia va mai avea o perioada destul de mare in care va incerca sa se redreseze si asta va insemna nenumarate alte concedieri sau reangajari pe salarii mai mici. Companii nenumarate s-au inchis, altele si-au injumatatit activitatea. Trecutul si prezentul ne pot invata despre cum sa gestionam mai bine o astfel de perioada si sa gasim resurse, chiar si in acest context, pentru a fi cei mai buni in domeniul nostru.

Iata ce putem lua cu noi mai departe si ce putem aplica deja in prezent pentru a nu adanci mai mult perioada aceasta a incertitudinii:

1. Nu va comportati ca in criza.

O lectie esentiala in managementul de criza spune ca eforturile de marketing trebuie accelerate intr-o perioada dificila si ca reducerea masiva a numarului de angajati este rareori o rezolvare. Care e primul lucru pe care l-au facut foarte multe companii in criza? Au actionat din frica si au facut concedieri masive. Studiile arata ca supravietuiesc si depasesc perioadele de criza acele companii care actioneaza socotit, cu calm, conform unui plan clar si nu ghidate de panica. Se reorganizeaza prioritatile si se iau decizii mai calculate.

In calitate de manageri de HR sau de recrutori nu aveti de ce sa va comportati diferit si sa lasati criza sa va acapereze deciziile. Continuati si amplificati, de fapt, actiunile necesare in profesie. Continuati sa gestionati reteaua de contacte cu o abordare proactiva, mentineti contactele pe care le aveti si, de ce nu, obtineti unele noi. Profesionistul de care aveti nevoie va fi gasit mult mai usor daca nu va adanciti in penumbra crizei.

2. Profitati de criza.

Poate stiti ilustratia faimoasa care arata un om in spatele gratiilor, nefericit din cauza ca nu poate iesi. Numai ca in stanga si in dreapta lui nu mai exista gratii, iar tot ce are de facut e sa aleaga o directie pentru a fi liber. Totul tine de felul in care abordam noi perspective. Cum puteti profita de criza? O perioada de mari transformari, de schimbari, de reorganizari inseamna ca multi angajati de top (si nu numai) isi vor cauta alte locuri de munca.

 Acum este momentul sa abordati profesionisti care vor putea ajuta compania pe termen lung sau sa identificati noile aspecte necesare in ce priveste resursele umane. Criza ne poate oferi si lectii, daca stim cum sa privim.

3. Alegeti munca flexibila.

Chiar daca in tara noastra este traditional si inca bine impamantenit programul de 8 ore, munca flexibila devine din ce in ce mai utilizata, iar firmele mici si mijlocii isi dau seama ca productivitatea nu e pusa in pericol de acest aspect. Asa cum telemunca s-a dovedit o masura viabila, flexibilizarea programului de lucru nu va aduce decat beneficii. Mai mult, in perioada de criza, instabilitatea inseamna si ca multe companii ar trebui sa lucreze pe baza de proiecte si sa incheie colaborari cu diferiti profesionisti in loc de contracte de munca pe perioada nedeterminata.

Identificati in ce situatii si pentru ce functii ar putea fi posibile aceste colaborari. De multe ori, costurile ar putea fi mult mai reduse, iar productivitatea mult mai mare.

4. Sunteti mult mai valorosi decat va imaginati.

Munca multor manageri de HR se rezuma, din pacate, la fisa postului. Dar cine spune ca trebuie sa ne oprim din invatat? Cine spune ca nu ne putem dezvolta ca intraprenori in domeniul nostru? Un angajator va aprecia intotdeauna dezvoltarea noastra profesionala, dorinta de a iesi din lista de sarcini si de a sprijini motivatia angajatilor, ajutand la retentia salariatilor si imbunatatind rezultatele pe termen lung.

Fara sa ne indepartam prea mult de ceea ce ne place sa facem, putem face pur si simplu mult mai mult invatand lucruri noi. Crizele din trecut au ajuns, in cele din urma, la un final. Ati deprins lectii noi si, daca ati facut o analiza a ceea ce s-a intamplat, stiti ce anume a trebuit schimbat de fiecare data. Acele cunostinte nu s-au pierdut si aveti o baza pe care puteti continua sa construiti.

5.  Indrazniti sa riscati si pe timp de criza.

Reactia imediata, in timp de criza, este sa luam deciziile care sa ne puna la adapost. Insa nu intotdeauna aceste decizii inseamna ca ne ofera siguranta dorita. In plina recesiune, schimbarea domeniului si avantarea catre noi provocari nu par sa fie cele mai bune manevre, nu-i asa? Insa daca aveti incredere in abilitatile dobandite pana in prezent si daca va atrage o alta industrie in care sa profesati tot in aria HR, criza nu trebuie sa fie un impediment.

Un plan de cariera clar va poate ajuta sa luati mai usor o astfel de hotarare. In fond, nu puteti evolua fara provocari si fara rezolvarile acestor provocari. Daca va doriti o schimbare, nu lasati criza sa va opreasca. In fond, nu avem inca un termen-limita pentru aceasta perioada, iar autoritatile se feresc sa mai dea estimari dupa o perioada care a dovedit deja ca a intrecut orice grafic.

6. Lucrati cu… optimism.

Pentru unii dintre noi, e foarte greu. E sfatul acela pe care nu vrea sa-l auda nimeni atunci cand e greu: va fi bine. Insa istoria ne-a aratat, in nenumarate randuri, ca pana si cele mai mari grozavii ajung la un punct final, cu pierderi mai mari sau mici. Treptat, societatea a evoluat si a reusit sa renegocieze aspectele care ar fi putut starni noi perioade de criza, de conflict international etc. Avem forta de munca mai bine platita, chiar daca sunt industrii in care se ofera inca salarii infime. Avem specialisti care dezvolta programe noi, avem politici impotriva discriminarii de orice fel, avem constant dovezi ale efortului de a merge inspre mai bine.

O schimbare benefica va fi, cu siguranta, flexibilizarea muncii in tarile in care aceasta masura era, pana la aceasta criza, departe de a deveni realitate. Telemunca este un alt plus al acestei perioade. Unii angajati vor dori sa continue sa lucreze in acest regim si dupa incheierea perioadei de criza, iar, in alte cazuri, angajatorii sunt cei care vor dori sa apeleze in continuare la telemunca.

Nu e usor, dar dorinta de a merge spre un viitor mai bun este cea care ne face specialisti mai pregatiti in prezent. Abordarea proactiva ne va aduce beneficii atat in plan individual, cat si in ce priveste dezvoltarea profesionala in cadrul companiei sau in cadrul industriei. Au fost depasite nenumarate crize dupa cel de-al doilea razboi mondial, iar lumea a reusit sa le depaseasca, de fiecare data mai rapid si cu inovatii semnificative dupa fiecare noua criza. Faceti tot ceea ce puteti face pentru a sprijini acest demers de care uitam ca se intampla, de fapt, la nivel mondial. Cu totii ne dorim sa fie mai bine

Newsletter PortalResurseUmane.ro

Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Sanatatea firmei in timp de Coronavirus sau cum sa ajutati compania sa se redreseze financiar"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016