Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont
PortalResurseUmane.ro
Portal actualizat la 28 Apr 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
X

Pentru a descarca Modelul editabil Pontaj 2024 va invitam sa va abonati la newsletter-ul PortalResurseUmane.ro sau sa va inregistrati in Portal achitand unul dintre abonamentele disponibile aici.

Daca detineti deja un abonament activ, va rugam sa va autentificati in contul dvs. de utilizator.

X

Pentru a descarca Modelul editabil Condica de prezenta 2024 va invitam sa va abonati la newsletter-ul PortalResurseUmane.ro sau sa va inregistrati in Portal achitand unul dintre abonamentele disponibile aici.

Daca detineti deja un abonament activ, va rugam sa va autentificati in contul dvs. de utilizator.

Top 10 intrebari la care trebuie sa cunoasteti raspunsul cand revin la munca angajatii

Articol realizat de Mihaela Pascu
Mihaela Pascu
Editor
20 Mai 2020
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a publicat Ghidul pentru revenirea la munca in conditii de siguranta pentru angajati si angajatori si Ordinul privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus SARS CoV-2 la locul de munca, pe perioada starii de alerta.
Pe baza acestor informatii, am conturat unele dintre cele mai importante intrebari si raspunsuri pe care salariatii le adreseaza deja catre angajatori sau catre departamentele de HR, din dorinta de a afla in timp util cum trebuie sa procedeze corect odata cu revenirea la locul de munca.

1. Unde pot afla informatii cu privire la conduita corecta in domeniul meu de activitate?

Fiecare angajator are obligatia de a reinstrui in domeniul securitatii si sanatatii in munca toti lucratorii care au stat la domiciliu in perioada starii de urgenta, somaj tehnic, telemunca, munca la domiciliu etc. Reinstruirea trebuie sa fie adaptata noilor riscuri reprezentate de infectia cu SARS-Cov2 si se va desfasura in timpul programului normal de lucru al lucratorilor;
 
2. Ce reguli importante trebuie sa respect cand ajung la birou?

Trebuie sa stiti ca principalele precautiuni universal valabile sunt urmatoarele:
  • mentinerea distantei sociale de minimum 1,5 metri in toate zonele publice;
  • mentinerea igienei riguroase a mainilor, cu apa si sapun, timp de cel putin 20 de secunde sau cu dezinfectanti avizati, ori de cate ori este nevoie;
  • evitarea atingerii fetei cu mainile nespalate/nedezinfectate;
  • mentinerea igienei respiratiei: tuse si/sau stranut (in plica cotului sau in servetel de unica folosinta), rinoree (in servetel de unica folosinta). Dupa utilizare, servetelul de unica folosinta va fi aruncat in recipientul de colectare a deseurilor si se va efectua IMEDIAT igiena mainilor;
  • limitarea contactului cu alte persoane la maximum 15 minute, la o distanta de minimum 1,5 m;

3. O sa lucrez din alt birou? Ce se schimba?

Angajatorul are obligatia de a efectua mai multe modificari in spatiul de lucru pentru a respecta ordinul emis de Ministerul Muncii. Astfel, angajatorul are urmatoarele responsabilitati privind organizarea spatiului:
  • limiteaza accesul la zonele comune si asigura respectarea normelor de distantare sociala in aceste zone;
  • aplica benzi de marcare a distantei recomandate (1,5 metri) in locurile de munca in care se lucreaza cu publicul, pentru persoanele care asteapta la rand sa intre in incinta, recomandand, in masura in care conditiile meteorologice permit, ca persoanele care asteapta la rand sa ramana in afara cladirii, tot la o distanta de minimum 1,5 m;
  • se pot crea spatii special amenajate pentru angajatii care apartin grupurilor vulnerabile (persoane cu boli cronice, persoane cu varsta peste 65 ani);
  • amenajeaza spatiul de lucru astfel incat sa se poata pastra distanta fizica intre angajati, prin stabilirea unui numar fix de persoane care pot lucra in aceeasi incapere. Angajatorii pot monta, acolo unde este posibil, separatoare de plastic intre birouri, in masura in care birourile sunt apropiate;
 
4. Sunt obligat sa imi cumpar singur echipamentul de protectie pentru locul de munca?

Angajatorul este obligat sa asigure echipamente individuale specifice de protectie impotriva raspandirii coronavirusului SARS CoV – 2 (masca de protectie, manusi) prin consultare cu responsabilul cu SSM, functie de specificul activitatii;

5. O sa mi se modifice programul de lucru?

Angajatorii pot individualiza programul de lucru al angajatilor (cu deosebire al angajatilor din grupurile vulnerabile) care desfasoara activitatea in spatiu inchis, astfel incat sa se reduca, pe cat posibil, in functie de natura si specificul activitatilor desfasurate, contactul direct dintre acestia, fara a afecta durata programului normal de lucru.

De asemenea, angajatorii pot individualiza programul de lucru al angajatilor astfel incat intre acestia sa se asigure existenta unui interval de minim o ora la inceperea si la terminarea programului de munca, pe parcursul a minim trei ore, in transe de minim 20% din personal, fara a afecta durata programului normal de lucru, in cazul angajatorilor cu un numar mai mare de 50 de angajati care desfasoara activitatea in acelasi spatiu de lucru. Masura are in vedere inclusiv spatiile de lucru cu mai mult de 50 de angajati, indiferent daca salariatii apartin unor angajatori diferiti, fara a afecta durata programului normal de lucru.
 
 
6. O sa ni se ia temperatura in fiecare zi?

Da, angajatorul desemneaza un responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor care intra in unitate/institutie si asigura triajul observational al angajatilor prin verificarea temperaturii acestora la inceperea programului de lucru si ori de cate ori este necesar pe parcursul programului.
 
7. Cum stiu ca va fi curatat biroul meu? Care sunt noile masuri privind igienizarea?

Angajatorul:
  • va dispune aerisirea birourilor minim 1 data de zi;
  • dezinfecteaza balustradele, manerele usilor si ferestrelor din unitate precum si alte zone intens folosite (minimum o data pe saptamana si de cate ori este necesar);
  • dezinfecteaza cel putin o data pe saptamana si, ori de cate ori este necesar, spatiile comune si spatiile de lucru cu substante aprobate pentru combaterea SARS CoV -2;

8. Daca sunt suspect sau confirmat cu COVID-19, ce se intampla mai departe?
Iata care sunt acele masuri speciale in cazul in care un angajat este suspect/confirmat cu infectare cu coronavirusul SARS CoV – 2:
  • angajatii cu simptome respiratorii (tuse, stranut, rinoree, etc.) si/sau febra mai mare de 37,3 C0 si/sau stare general alterata, aparute in timpul programului de lucru, vor fi imediat izolati de restul colegilor si trimisi la domiciliu sau la unitati sanitare, functie de starea persoanei; in marea majoritate a cazurilor nu este necesara inchiderea birourilor/cladirii;
  • daca intervalul de timp in care angajatul/persoana suspecta/confirmata s-a aflat in incinta este mai scurt de 7 zile:
  • se inchid toate incaperile in care acesta a petrecut timp indelungat (peste 20 min.)
  • inainte de incheierea programului se va asigura aerisirea mecanica a incaperii (deschiderea geamurilor).
  • pentru a limita expunerea personalului care efectueaza curatenie la particulele respiratorii, se amana efectuarea curateniei si a dezinfectiei timp de 24 ore. In situatia in care respectarea acestui interval nu este posibila, efectuarea curateniei se va amana cat mai mult;
 
Daca au trecut mai mult de 7 zile de cand angajatul/persoana suspecta/confirmata s-a aflat in incinta:
  • nu este nevoie de curatenie/dezinfectie suplimentara;
  • se mentin masurile de curatenie si dezinfectie de rutina.
  • se informeaza persoanele cu care angajatul/persoana suspecta/confirmata a venit in contact prelungit (mai mult de 20 minute, la o distanta mai mica de 1,5 m si fara masca) si se impune izolarea la domiciliu a acestora pentru 14 zile, cu monitorizarea, de catre aceste persoane, a semnelor si a simptomelor de infectie respiratorie.
 
9. Am lucrat de acasa pe toata perioada starii de urgenta si revin de la 1 iunie 2020 la locul de munca. Ce obligatii am in contextul actual produs de COVID-19?
Prima zi de lucru a angajatului dupa incheierea starii de urgenta ar trebui sa arate astfel:
  • soseste la locul de munca, potrivit orarului stabilit impreuna cu angajatorul;
  • i se verifica temperatura la intrarea in cladire;
  • isi spala si dezinfecteaza mainile;
  • isi schimba echipamentul de protectie utilizat in drum spre locul de munca (masca si manusi) cu un echipament nou;
  • aeriseste constant incaperea in care isi desfasoara activitatea;
  • dezinfecteaza spatiul de lucru si obiectele necesare activitatii proprii;
  • identifica si foloseste culoarel e de circulatie asigurate de catre angajator;
  • evita stationarea in spatiile comune;
  • participa la sedinte, cu prioritate prin intermediul mijloacelor electronice, iar cand se solicita prezenta fizica, mentine distanta de minimum 1,5 metri fata de alt participant;
  • incheie programul de lucru conform orarului stabilit cu angajatorul.

10. Inca ma aflu in regim de munca de acasa. Sunt si in cazul meu reguli de respectat?

Da. Angajatul in regim de telemunca sau munca de acasa are aceste obligatii:
  •  in cazul muncii la domiciliu sau a telemuncii, angajatii isi desfasoara activitatea sub coordonarea angajatorului si in conformitate cu pregatirea si instruirea lor, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, in conditii de siguranta;
  • anunta imediat angajatorul daca prezinta, la inceputul sau in timpul programului de lucru, simptome ale infect arii cu corona virusul SARS CoV- 2 (tuse, stranut, rinoree, dificultati respiratorii, febra, stare generala alterata);
  • RAMANE ACASA daca, inaintea inceperii programului de lucru, prezinta simptome ale infectarii cu coronavirusul SARS CoV- 2!

Newsletter PortalResurseUmane.ro

Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


x