Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont
PortalResurseUmane.ro
Portal actualizat la 27 Mai 2020
Un produs marca Rentrop&Straton
Un produs marca Rentrop ∧ Straton
X

Pentru a descarca Modelul editabil Pontaj 2020 va invitam sa va abonati la newsletter-ul PortalResurseUmane.ro sau sa va inregistrati in Portal achitand unul dintre abonamentele disponibile aici.

Daca detineti deja un abonament activ, va rugam sa va autentificati in contul dvs. de utilizator.

X

Pentru a descarca Modelul editabil Condica de prezenta 2020 va invitam sa va abonati la newsletter-ul PortalResurseUmane.ro sau sa va inregistrati in Portal achitand unul dintre abonamentele disponibile aici.

Daca detineti deja un abonament activ, va rugam sa va autentificati in contul dvs. de utilizator.

Interviu Maria Badea, HR&Services Manager al diviziei Comerciale Zentiva: Concedierea ar trebui sa fie ultima solutie la care un angajator sa recurga in perioada asta

Articol realizat de Mihaela Pascu-Oglinda
Mihaela Pascu-Oglinda
Editor
09 Apr 2020
A te asigura ca medicamentele ajung in timp util la pacienti presupune o stare de urgenta prin definitie. Iar a crea siguranta si echilibru intr-o companie care isi ia misiunea in serios inseamna sa ai nevoie de manageri de HR care sa intruchipeze portretul profesionistului ideal in aria resurselor umane. Maria Badea, HR&Services Manager al diviziei Comerciale Zentiva, intruneste toate calitatile omului care crede cu tarie in esenta lucrurilor pe care le putem construi numai impreuna si care stie sa priveasca in mod obiectiv nu doar in prezent, ci si catre viitor.

Mecanismul ideal? “O organizatie sanatoasa are la baza oameni de HR care valorizeaza oamenii si manageri care valorizeaza si potenteaza rolul echipei de HR”. Iar felul in care a ales sa impartaseasca din experienta sa de peste 10 ani in HR intr-un interviu acordat in exclusivitate PortalResurseUmane.ro ii dovedeste din plin convingerile fata de ceea ce inseamna factorul uman intr-o companie, importanta comunicarii si a colaborarii, sprijinul acordat constant, grija fata de echipa si pasiunea fata de o profesie pe care nu o poti indeplini altfel.
 
Ai o experienta de peste 10 ani in HR,  iar ultimii ani sunt in domeniul pharma. Ne aflam, din pacate, in plina pandemie de COVID-19. Din perspectiva ta, care e cel mai important lucru pe care angajatorii si managerii ar trebui sa-l comunice salariatilor in aceasta perioada?

M.B.: Este o perioada dificila pentru noi toti acum, suntem nevoiti sa stam la distanta de colegi si familie si resimtim nevoia tot mai acuta sa fim conectati, sa primim feedback, sa simtim ca suntem o echipa. Chiar si de la distanta. Cred ca asta este cel mai important pentru oamenii din echipele noastre: sa stie ca facem tot posibilul sa ii protejam acum si in perioada ce va urma.

Cum putem face acest lucru?
Printr-o comunicare activa, pe mai multe canale. Nu numai pe email si Skype, ne sunam si luam pulsul echipei, aflam cum se simt, cum s-au adaptat, ce nevoi au si care sunt temerile lor. Masurile luate in aceasta perioada sunt foarte importante. In compania noastra am decis sa implementam sistemul “work from home”, in departamentele unde se poate, iar pentru cei care trebuie sa fie la birou si in fabrica am luat cat mai multe masuri de preventie si protectie. De multe ori, nu angajatorii sau managerii trebuie sa gaseasca toate solutiile la problemele cu care se confrunta, ne ajuta mai mult sa ii implicam pe angajati in a ne reinventa modul in care ne desfasuram munca si ce masuri sunt mai potrivite pentru compania din care facem cu totii parte. De aceea apreciem foarte mult feedback-ul si tinem cont de orice sugestie pentru ca, in timp, s-a demonstrat ca putem primi solutii excelente de la angajatii nostri.
Din pacate, sunt si multe domenii de activitate unde activitatea este suspendata momentan. Si in acest caz, consider ca este la fel de important sa comunicam constant si deschis cu oamenii si sa actionam transparent, gandindu-ne cum vor fi lucrurile in 3, 6, 9, 12 luni in domeniul respectiv.
 
Ai lucrat cu echipe diferite, ai intalnit tipologii diferite de lideri, angajati, oameni cu spirit de echipa, profesionisti din domeniile in care ai capatat experienta. Care crezi ca sunt ingredientele care ajuta cel mai mult o buna cooperare la nivel de companie, pornind de la departamentul de HR?
 
M.B.: Nu as zice ca exista niste ingrediente speciale, ci ingrediente pe care le avem cu totii la dispozitie: sa iti placa ceea ce faci, sa ii respecti pe ceilalti, indiferent de functia pe care o ocupa, si sa construiesti o relatie, sa investesti atentia, timpul si energia ta, in a-i cunoaste pe cei alaturi de care muncesti. O organizatie sanatoasa are la baza oameni de HR care valorizeaza oamenii si manageri care valorizeaza si potenteaza rolul echipei de HR.
 
Ne confruntam, iata, cu nenumarati angajatori care isi trimit pentru prima oara salariatii sa lucreze de acasa. In comparatie cu altii, cand vorbim de telemunca, Romania e inca la nivel de incepator. In concret, sunt companiile pregatite de schimbari mai mari in organizarea si flexibilizarea muncii? Dar si in digitalizarea departamentelor de resurse umane si implementarea mai multor solutii HR Tech?

M.B.: Am vazut o mobilizare majora in ultimele saptamani si foarte multe companii au reusit sa gaseasca solutii sa permita angajatilor sa lucreze de acasa. Asadar, putem sa lucram si astfel.
Nu doar ca ar trebui sa fim pregatiti sa crestem flexibilitatea muncii, va face parte din normalitate pe termen mediu. Avem nevoie sa ne reinventam, sa avem angajati care sa inteleaga nevoia si sa se adapteze la noile nevoi din sfera profesionala, dar si cadrul organizational trebuie sa fie flexibil si sa incurajeze autonomia la locul de munca. Si pentru aceasta schimbare avem nevoie de sisteme IT care sa integreze procesele din companie, in care “inima” sa fie informatiile cu care lucreaza departamentul de HR.
Si, cu siguranta, o mai mare flexibilitate in cadrul legislativ care reglementeaza activitatile in regim de telemunca ar incuraja si mai mult angajatorii. Ce conteaza de unde si in ce zile angajatii lucreaza dintr-un alt loc decat sediul companiei, atata vreme cat este agreat impreuna cu angajatorul?
 
Multi oameni au fost concediati in aceasta perioada, iar companiile se gandesc ca vor face angajari dupa ce se vor redresa. Este aceasta o strategie buna din punct de vedere HR?

M.B.: Tu ai mai vrea sa te intorci intr-o casa din care ai fost data afara in plin viscol? Concedierea ar trebui sa fie ultima solutie la care un angajator sa recurga in perioada asta. Care ar putea fi variantele de investigat inainte: putem cere ajutor de la stat pentru somaj tehnic, putem sa ne facem altfel activitatea de pana acum, putem sa gasim o cale de mijloc cu zilele de concediu de odihna, zile libere pentru parinti si zile de concediu fara plata?
Si sunt sigura ca mai putem gasi variante. De exemplu, am fost foarte impresionata cand am fost contactati de curand de catre o companie care a fost nevoita sa isi inchida activitatea si ne-au propus sa facem un parteneriat prin care pot delega pentru fabrica noastra o parte din echipa lor, noi fiind in cautare de angajati pentru a asigura necesarul de medicamente pentru pacientii din tara noastra.
Ca urmare a acestei initiative, Zentiva Romania a angajat in luna aprilie 18 persoane din operatiunile locale ale Ikea. Cele doua companii au convenit asupra unei relocari si angajari temporare de catre Zentiva, estimata pe o perioada de 3 luni. Noii colegi vor fi integrati in operatiunile de productie Zentiva pentru a acoperi productia crescuta generata de cererea pietei. Este un proiect al echipei de HR din Divizia Industriala si ne bucuram ca putem ajuta si in acest fel.

Toata lumea vorbeste despre schimbare, dar inca nu putem face un portret fidel al acestor schimbari. Crezi ca managerul de HR va deprinde noi abilitati dupa aceasta situatie de criza? Vor fi regandite anumite atributii pentru a creste eficienta in caz de nevoie?

M.B. Despre schimbare nu e nevoie sa vorbim, ci sa constientizam ca deja o traim. Eu, de exemplu, am constientizat zilele acestea ca trec totul prin filtrul relevantei si al eficientei. Imi pun de fiecare data intrebarea daca ceea ce vreau sa fac este cu adevarat important pentru echipa din care fac parte, daca modul in care fac anumite actiuni este cu consum optim de resurse (timp, energie, bani) pentru mine si ceilalti oameni implicati.
Regandim si atributii, insa cred ca mai mult ne ajuta daca ne schimbam mind-set-ul: deschidere la ce este nou, flexibilitate in gandire si actiune, transformarea in oportunitati a situatiilor de criza, pregatire in a o lua oricand de la 0 in alt domeniu sau in domenii conexe.


Care au fost cele mai mari provocari intalnite de tine, in calitate de HR& Services Manager, in aceasta perioada in ce priveste gestionarea situatiei actuale?

M.B.: Provocarea cea mai mare este sa ramanem in echilibru, intr-o perioada plina de incertitudine si sa ii asiguram pe colegii nostri ca facem tot posibilul sa le securizam activitatea. De pe o zi pe alta, am reusit sa asiguram instrumentele necesare ca toti colegii din divizia comerciala sa poata lucra de acasa (peste 200 de persoane). Avem canale de comunicare care ne ajuta sa fim mereu conectati si sa luam pulsul echipei. Si continuam sa ne facem treaba ca medicamentele sa ajunga in timp util la pacienti.
 
Sa vorbim si despre motivarea angajatilor. Sunt managerii de HR atenti si la calitatile lor de lideri? Isi doresc si se concentreaza si in aceasta directie pentru a creste retentia angajatilor? Sau vorbim doar de anumite companii in care se intampla acest lucru?
 
M.B.: Nu as putea sa spun cum se intampla in alte companii. Pot doar sa spun ca, de cand am preluat rolul de HR manager, am plecat la drum cu dorinta de a face cat mai multe pentru colegii mei, de a-i face sa se simta bine in companie si de a-i asculta. Continui sa lucrez la asta si sunt unul dintre oamenii norocosi care face ce ii place, alaturi de o echipa foarte frumoasa.
 
 

Newsletter PortalResurseUmane.ro

Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Sanatatea firmei in timp de Coronavirus sau cum sa ajutati compania sa se redreseze financiar"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016